Skuteczne poszukiwanie pracy wymaga od Ciebie zrozumienia trendów rekrutacyjnych na rok 2020 oraz tego, co jest teraz ważne dla rekruterów. Dzięki raportowi Jobvite’s 2020 Recruiter Nation właśnie to otrzymasz!
Rekruterzy dostosowują sposób pozyskiwania i zatrudniania nowych pracowników, więc ważne jest, aby osoby poszukujące pracy zrozumiały te trendy rekrutacyjne 2020. Dlatego z niecierpliwością czekam na możliwość podzielenia się tymi danymi wraz z moimi radami, wskazówkami i wskazówkami dla osób poszukujących pracy.
We wrześniu 2020 roku Jobvite przeprowadził ankietę wśród 802 rekruterów w Stanach Zjednoczonych, aby uchwycić dostosowania i zmiany, jakie rekruterzy wprowadzili w tym roku, który był szczególnie trudny ze względu na pandemię.
Co jest ważne dla rekruterów w tym roku
Raport zawiera odpowiedzi od dwóch typów rekruterów – wewnętrznych i zewnętrznych. Rekruterzy wewnętrzni są pracownikami firmy, dla której prowadzą rekrutację. Rekruterzy zewnętrzni lub agencyjni są zazwyczaj zatrudniani przez firmę zewnętrzną w celu znalezienia i obsadzenia wakatu.
Priorytety rekrutacyjne zmieniły się bardziej dla rekruterów z agencji rekrutacyjnych (79%) niż dla rekruterów wewnętrznych (67%).
Priorytety
Patrząc w przyszłość, oto najważniejsze priorytety dla rekruterów na najbliższe 12 miesięcy:
- Poprawa quality-of-hire: 52%
- Zwiększenie wskaźnika retencji: 24%
- Poprawa czasu oczekiwania na zatrudnienie: 23%
- Zwiększenie liczby talentów: 22%
- Zatrudnianie różnorodnych pracowników: 22%
Te priorytety wpływają na działania rekruterów i pieniądze, które inwestują w technologię i zasoby.
Inwestycje
Są to obszary, w które rekruterzy zainwestują więcej czasu/ pieniędzy w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jak widać, rekruterzy będą się skupiać na mediach społecznościowych (marketing firmy i ofert pracy). Więcej o 3 najważniejszych inwestycjach dowiesz się w dalszej części artykułu.
- Media społecznościowe: 46%
- LinkedIn: 40%
- Polecenia pracowników: 36%
- Serwisy z ofertami pracy: 34%
- Sieci zawodowe rekruterów: 29%
Czynniki COVID-19
Istnieją pewne czynniki rekrutacji, które są unikalne dla tego roku i COVID. Osoby poszukujące pracy mogą skorzystać z tych informacji, aby zrozumieć, że praca zdalna stanowi część, ale nie wszystkie obsadzone stanowiska; dobrze jest zapytać o politykę firmy w zakresie COVID; niektóre rekrutacje kadry kierowniczej są zlecane agencjom; a rekruterzy mają na oku silnych kandydatów.
- 47% rekruterów twierdzi, że osoby poszukujące pracy często pytają o środki bezpieczeństwa COVID-19 stosowane w ich organizacjachRekrutujący
- reprezentujący agencje rekrutacyjne (35%) zgłaszają więcej otwarć na stanowiska kierownicze niż rekruterzy wewnętrzni (10%)
- Jedna trzecia (32%) badanych rekruterów zgłasza, że w ich organizacji 50% lub więcej otwartych stanowisk jest zatrudnianych jako pracownicy zdalni
- 77% rekruterów cofnęło się i zatrudniło kandydata, który wjako drugi lub trzeci na liście kandydatów, lub który miał świetne CV, ale nie pasował w danym momencie
Marketing rekrutacyjny
Czym jest marketing rekrutacyjny? To sposób, w jaki firmy promują swoją firmę i możliwości zatrudnienia. W rzeczywistości ponad połowa badanych rekruterów uważa, że marketing rekrutacyjny jest ważniejszy w coraz bardziej cyfrowym świecie.
Najlepsze narzędzia do budowania marki pracodawcy
- Sieci społecznościowe – 47%
- Strona internetowa firmy – 22%
- Osobiste lub wirtualne wydarzenia rekrutacyjne – 10%
Najlepsze źródła zatrudnienia dla wysokiej jakości kandydatów:
- Zatrudnienie wewnętrzne – 36%
- Polecenia pracowników – 29%
- Serwisy ogłoszeniowe – 27%
Rekrutacja społecznościowa
Rekruterzy wykorzystują kanały social media do wyszukiwania potencjalnych kandydatów i promowania ofert pracy. Tylko 72% rekruterów korzysta dziś z LinkedIn, co oznacza spadek z 92% w 2017 roku. Wykorzystanie Instagrama do rekrutacji wzrosło do 37%.
To powinno pomóc Ci zrozumieć, że rekruterzy dywersyfikują miejsca, w których szukają źródeł i przyciągają potencjalnych kandydatów.
Jeśli nie uważałeś Glassdoor za kanał społecznościowy, wygląda na to, że warto poświęcić swój czas i wysiłek, aby się tam zaangażować.
Rekruterzy wykorzystują inne platformy social media do celów rekrutacyjnych. Zdarza się to częściej w wysoce konkurencyjnych branżach technologicznej i IT-hardware, gdzie rekruterzy najczęściej wykorzystują TikTok do działań rekrutacyjnych. Ogólnie rzecz biorąc, tak wielu rekruterów korzysta z tych kanałów:
- TikTok – 7 proc.
- Snapchat – 13%
Jeśli chodzi o wysokiej jakości kandydatów, znajdziesz rekruterów polegających na LinkedIn i Facebooku. Ale w zależności od branży i roli, są to inne kanały, na które rekruterzy liczą w poszukiwaniu wysokiej jakości kandydatów:
Turn-Offs
Jak w przypadku każdego kanału komunikacji, chcesz mieć pewność, że zrobisz najlepsze pierwsze wrażenie. Oto rzeczy, na które należy uważać, ponieważ wyłączają rekruterów: Ortografia/gramatyka, narkotyki i alkohol, polityka i pokazywanie zbyt wiele skóry.
Programy poleceń dla pracowników
Choć większość firm oferuje programy poleceń pracowniczych, większość pracowników nie bierze w nich udziału.
- 71% organizacji oferuje programy poleceń pracowniczych
- 88% zachęca do polecania pracowników
- 81% większych firm (500+ pracowników) oferuje programy poleceń vs. 61% mniejszych firm (< 500 pracowników)
- (65%) badanych pracowników nigdy nie brało udziału w firmowym programie poleceń
W ten sposób firmy dzielą się/promują informacje o swoim ERP i pracy: najpopularniejsze są newslettery, e-mail i firmowe media społecznościowe.
Take-Away
Kiedy docierasz do pracowników wewnątrz firmy, pamiętaj, aby zapytać ich, czy widzieli informacjermacja o programie poleceń pracowniczych w ich firmie. Jeszcze lepiej, śledzić firmę na mediach społecznościowych i zobaczyć, co oni są postu / sharing.
Ocena CV/Aplikacji
Każdy rekruter ocenia CV nieco inaczej. Jednak podczas tworzenia swojego CV, ważne jest, aby zrozumieć, które sekcje mają większe znaczenie dla rekruterów, abyś mógł zainwestować więcej czasu w ich przygotowanie. Podczas skanowania życiorysów i aplikacji są to obszary, na których skupiają się rekruterzy:
- Doświadczenie w poprzedniej pracy – 70%
- Polecenie pracownika – 37%
- Referencje – 35%
- Stosowność wykształcenia do roli – 32%
- Format CV – 29%
Ocena kandydatów
Czy listy motywacyjne mogą powrócić?
27% badanych rekruterów nadaje priorytet listom motywacyjnym w decyzjach przesiewowych, co stanowi wzrost z zaledwie 8% w 2017 roku. To kolejne przesunięcia w tym, co jest teraz ważne dla rekruterów.
Zauważ, że poprzednie doświadczenie stało się w tym roku mniej ważne, podobnie jak referencje pracowników. Ale te rzeczy są ważniejsze: format CV, listy motywacyjne i certyfikaty edukacyjne online.
Side-Gigs
Badanie Jobvite’s 2020 Job Seeker Nation wykazało, że 46% ankietowanych w kwietniu pracowników planuje mieć drugie źródło dochodu poza regularną pracą 9-5.
Rekruterzy również to dostrzegają. 48% deklaruje, że widzi, iż coraz więcej pracowników podejmuje pracę na boku.
Texting
Rekruterzy używają wiadomości tekstowych, aby dotrzeć do potencjalnych kandydatów (tych, którzy nie ubiegają się o pracę) lub aby szybciej komunikować się z kandydatami.
- 44% użyło wiadomości tekstowych do znalezienia potencjalnych kandydatów
- 66% używa wiadomości tekstowych do angażowania i komunikowania się z obecnymi kandydatami.
Rekruterzy z większych firm (500+) częściej (52%) docierają za pomocą wiadomości tekstowych do osób, które pozyskują (identyfikują jako potencjalnego kandydata). Tylko 37% rekruterów z mniejszych firm (< 500 pracowników) wysyła sms-y.
Wirtualne rozmowy kwalifikacyjne
Chociaż 77% rekruterów uważa, że rozmowy w cztery oczy są lepsze, musieli się do tego dostosować. Podczas pandemii interview wygląda tak:
- 67% przez wideo
- 49% przez telefon
- 53% przeprowadza połowę lub więcej wywiadów za pośrednictwem wideo
- 40% uważa, że wirtualne wywiady będą domyślne w przyszłości
Czego nie należy robić podczas każdego rodzaju spotkania (wirtualnej rozmowy kwalifikacyjnej lub badania przesiewowego)
Podczas spotkania wirtualnego lub osobistego, są to rzeczy, które wyłączają rekruterów. Należy zauważyć, że wszystkie te procenty spadły od 2017 roku. Oznacza to, że rekruterzy są nieco bardziej wyrozumiali.
- Nieuprzejmość wobec recepcjonisty lub innego personelu pomocniczego – 62% (vs. 86% w 2017 roku)
- Sprawdzanie swojego telefonu – 48% (vs. 71% w 2017 roku)
- Pojawianie się z opóźnieniem – 46% (vs. 58% w 2017 roku)
- Zła higiena – 46% (vs. 52% w 2017 roku)
Negocjowanie
Nowe dobres, według tegorocznego raportu Job Seeker Nation jest to, że 61% respondentów miało „bardzo” lub „nieco” komfortowe warunki negocjowania wynagrodzeń, pomimo pandemii.
- 51% rekruterów odnotowało znaczny lub umiarkowany wzrost liczby kandydatów negocjujących wyższe wynagrodzenie od początku pandemii
- 53% twierdzi, że średnie wynagrodzenia w ich branży pozostały na tym samym poziomie
Różnorodność i integracja
Przed pandemią wiele słyszeliśmy o inicjatywach z zakresu D&I. Firmy czynią postępy (a kandydaci wymuszają te działania) w kwestii różnorodności i integracji. Inicjatywy te są bardziej powszechne wśród większych firm (69% vs. 56% mniejszych firm). Większość firm ma określone cele dotyczące różnorodności w zatrudnianiu w odniesieniu do:
- Rasa/pochodzenie etniczne: 63 proc.
- Płeć: 54%
- Wiek: 37%
- Weterani: 33%
- LGBTQ+: 29%
- Imigranci: 28%
- Niepełnosprawność: 25%
Zakończenie
Te trendy rekrutacyjne na rok 2020 dostarczają wielu informacji do przyswojenia. Mam jednak nadzieję, że wyniesiecie z nich to, że rekruterzy robią więcej niż wam się wydaje. Ich priorytety są większe niż informowanie kandydatów o tym, gdzie są w cyklu.
Są to trudne czasy dla wszystkich i wszyscy musimy nauczyć się adaptować i dostosować do zmian, w których się obecnie znajdujemy.
Oto kilka działań, które możesz podjąć:
- Zbuduj listę docelową firm, dla których jesteś zainteresowany pracą i śledź je na mediach społecznościowych
- Dotrzyj do osób z wewnątrz firmy, aby dowiedzieć się o firmie, pracy i ERP
- Bądź przygotowany na wirtualne rozmowy kwalifikacyjne
- I bądź gotowy do rozpoczęcia nowej pracy zdalnie