KarieraZarządzanie Reputacją

Opowiedz nam o sytuacji, w której trudno było z kimś pracować

0

„Opowiedz nam o czasie, kiedy trudno było z kimś pracować” to pytanie z wywiadu, na które musisz być przygotowany. Twoja odpowiedź musi przejść linię pomiędzy szczerością a profesjonalizmem, co nie zawsze jest łatwe!

Ten przewodnik pomoże Ci przygotować się do tego pytania i dostarczyć imponującą odpowiedź.

Spis treści

  • Powód, dla którego rozmówcy zadają to pytanie
  • Jak odpowiedzieć na to pytanie
  • Czego nie powinieneś robić podczas odpowiedzi
  • Przykładowe odpowiedzi

Powód, dla którego ankieterzy zadają to pytanie

Nieważne, jaką pracę chcesz wykonywać i jak dużą władzę będziesz sprawować. Konflikty w miejscu pracy będą się zdarzać. W pewnym momencie swojej kariery możesz mieć trudności we współpracy z kimś, czy to z kolegą, kierownikiem, czy klientem.

Tak się dzieje, gdy połączy się ludzi o różnych wartościach, podejściach i perspektywach. Ludzie mogą się spierać, tworząc potencjalne źródło dramatów w biurze.

Rozmówcy pytają o czas, kiedy trudno było z kimś pracować, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak podchodzisz do takich sytuacji. Dzięki temu menedżerowie mogą dowiedzieć się, jak radzisz sobie z konfliktami w miejscu pracy i jak zachowujesz produktywność.

Wiedza o tym, jak radzić sobie z konfliktami jest ważną umiejętnością w każdej branży i na każdym stanowisku. Pokazanie kandydatom, że potrafisz łatwo dostosować się do sytuacji i zachować profesjonalny wystrój, jednocześnie przyczyniając się do poprawy wyników firmy, jest bardzo ważne.

Pracodawcy chcą ludzi, którzy potrafią odłożyć na bok różnice z innymi i znaleźć wspólną płaszczyznę do osiągnięcia celów. To pytanie ma na celu ujawnienie procesów, powiedzieć rozmówcom więcej o tym, jak się komunikujesz i pokazać, że możesz zrozumieć, skąd inni pochodzą. Jest to również sposób dla menedżerów zatrudniających, aby zobaczyć, jak pasujesz do już ustalonej kultury firmy.

Chociaż mówienie o czasie, kiedy trudno było z kimś pracować wydaje się proste, Twoja odpowiedź mówi wiele o tym, kim jesteś i jaki rodzaj energii wniesiesz do biura. Twoje umiejętności i kwalifikacje są kluczowe, ale pytania behawioralne, takie jak to, pomagają decydentom zatrudniającym wyobrazić sobie Ciebie w miejscu pracy, dając im więcej informacji na temat Twojego potencjału.

Jak odpowiadać

Nie popełniaj błędu myśląc, że możesz odpowiedzieć na to pytanie od razu. Jest to trudne pytanie, które zmusza Cię do opowiedzenia o trudnej sytuacji w profesjonalny sposób. Jeśli nie podejdziesz do tego zniuansowany, możesz stworzyć niepochlebny obraz siebie w miejscu pracy.

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci opracować fantastyczną odpowiedź, która przyniesie Ci korzyści.

1. Wybierz sytuację, która miała pozytywny wynik

Rozmówcy i kierownicy ds. zatrudnienia chcą usłyszeć kilka różnych rzeczy w Twojej odpowiedzi. Jednym z najlepszych sposobów, aby zaznaczyć wszystkie pola jest omówienie sytuacji, która miała pozytywny wynik.

Na przykład, możesz opowiedzieć o momencie, w którym Ty i Twój współpracownik zderzyliście się głowami przy projekcie, zanim ostatecznie odłożyliście swoje ego na bok, aby osiągnąć kompromis. Może to być również okres, w którym TyW przeszłości musiałeś pracować pod kierownikiem, z którym się nie dogadywałeś. Ale pomimo różnic, pomogliście osiągnąć wielkie rzeczy dla swojej firmy.

To są przykłady, które menedżerowie zatrudniający uwielbiają słyszeć. Konflikty w miejscu pracy nie są niczym nowym, ale najbardziej imponujący kandydaci to ci, którzy chcą i potrafią znaleźć wspólny język z tymi, którzy nie widzą się oko w oko. Nie musisz przyjaźnić się z każdym współpracownikiem, ale pokazanie, że umiesz odłożyć różnice na bok, skutecznie się komunikować i wykonać swoją pracę, robi różnicę.

2. Nie spędzaj czasu na rozpamiętywaniu swoich uczuć

Po wybraniu sytuacji, o której chcesz porozmawiać, zostaw swoje uczucia za drzwiami!

Jednym z najtrudniejszych aspektów odpowiedzi na to pytanie jest zachowanie bezstronności. Kiedy opowiadasz o doświadczeniu, które Cię rozzłościło lub sfrustrowało, te uczucia mogą odrodzić się w postaci brzydkich głów! Ważne jest jednak, aby zachować obiektywizm.

Celem tego pytania jest pokazanie, że jesteś na tyle dojrzały, aby przezwyciężyć różnice w relacjach z innymi ludźmi i poradzić sobie z trudnymi relacjami w pracy, aby osiągnąć swoje cele. Nie ma znaczenia, jak dawno temu miała miejsce ta sytuacja. Jeśli uciekniesz się do złych słów lub wyzwisk, wyjdziesz na małostkowego lub niedojrzałego.

Tak czy inaczej, nie świadczy to o Tobie dobrze.

Nie pozwól, aby emocje wzięły górę. Nie przeżywaj tych uczuć na nowo. Zamiast tego, podejdź do swojej odpowiedzi z pozycji wzrostu i dojrzałości.

Miejmy nadzieję, że od czasu tego doświadczenia zrobiłeś wiele i możesz wykorzystać tę okazję, aby porozmawiać o tym, jak się rozwinąłeś.

3. Pokaż odpowiedzialność

Oto jeden z trudniejszych aspektów tego pytania. Zmusza Cię do refleksji nad sytuacją i wzięcia odpowiedzialności za swoje działania.

Początkowo może być łatwo obwiniać drugą stronę. Możesz myśleć, że są nierozsądni lub niechętni do kompromisu. Ale kiedy zaczniesz myśleć o sytuacji z bardziej dojrzałej perspektywy, możesz zdać sobie sprawę, że ponosisz pewną winę za to, że współpraca z tą osobą była tak trudna.

Teraz masz szansę o tym porozmawiać. Rozmowa kwalifikacyjna może nie wydawać się najlepszym miejscem na taki moment „Aha”, ale jest to świetny sposób na pokazanie rozwoju. Nie musisz szczegółowo opisywać swoich wad i niedociągnięć, ale uznanie, że mogłeś zrobić to lepiej, pokazuje imponującą dojrzałość i profesjonalizm.

Być może mogłeś zrobić więcej, aby uniknąć konfliktu. Albo twój upór uniemożliwił ci wczucie się w punkt widzenia drugiej strony. Niezależnie od tego, co się stało, weź odpowiedzialność za swoje zachowanie. Bądź odpowiedzialny i pokaż, że masz samoświadomość, aby się rozwijać.

4. Podziel się tym, czego nauczyłeś się dzięki temu doświadczeniu

Żaden pracodawca nie chce zatrudnić kogoś, kto utknął w swoich sposobach i jest odporny na zmiany. Chcą ludzi, którzy będą nadal dążyć do rozwoju zawodowego i osobistego. Jednym z najlepszych sposobów na odpowiedź na to pytanie jest oparcie się na tym aspekcie swojego doświadczenia.

Podkreśl, czego się nauczyłeś i jak to doświadczenie uczyniło cię lepszym pracownikiem i współpracownikiem.

Zastanów się, jak zakończyła się dana sytuacja. Niezależnie od tego, czy podjęliście kroki w celu jej rozwiązania, czy też problem wygasł w sposób naturalny z powodu odejścia jednego z Was z firmy, opowiedz o tym. Oczywiście, odpowiedzi, które dotycząe ty proaktywnie squashing dramat, aby utrzymać wydajność są zawsze najlepsze.

Możecie omówić momenty, w których musieliście odłożyć na bok różnice, aby pracować nad wspólnym celem. Porozmawiajcie o tym, co zrobiliście i pochylcie się nad pozytywnym wynikiem. Następnie przedstaw szczegółowo, czego nauczyłeś się z tego doświadczenia.

Opowiedz menedżerom o tym, jak się rozwinąłeś i co ten scenariusz zrobił, aby ukształtować przyszłe sprawy. Być może nauczył Cię, jak znaleźć wspólny język z ludźmi, z którymi się nie dogadujesz. A może pokazał Ci, że musisz bardziej wczuwać się w sytuację innych.

Podkreśl te lekcje i to, w jaki sposób przyniosły Ci korzyści w Twojej karierze.

5. Bądź zwięzły w swojej odpowiedzi

Nasza ostatnia rada dotyczy zwięzłości. Mówienie o czasie, kiedy trudno było z kimś pracować, może łatwo skłonić Cię do udzielenia długiej odpowiedzi. Ponadto, im więcej mówisz, tym większa szansa, że powiesz coś, co nie spodoba się prowadzącym rozmowę!

Uniknij tego koszmaru, utrzymując swoją odpowiedź stosunkowo prostą. Poświęć nie więcej niż dwie minuty na odpowiedź na to pytanie i postaraj się nie zdradzać szczegółów.

Jeśli osoba prowadząca rozmowę będzie chciała uzyskać więcej szczegółów, poprosi o nie. Ale utrzymuj swoją odpowiedź zwięźle z bramy, aby zostawić czas na bardziej pilne pytania. Wytnij dodatkowe szczegóły i skoncentruj się na sednie pytania, aby dostarczyć prostą odpowiedź, która niesie ze sobą cios.

Czego nie powinieneś robić podczas udzielania odpowiedzi

Istnieje wiele sposobów na to, aby trafić w dziesiątkę ze swoją odpowiedzią. Jednak istnieje wiele rzeczy, które można powiedzieć, że będzie trzeć rozmówców zły sposób i dać złe pierwsze wrażenie.

Oto kilka faux pas, których należy unikać przy udzielaniu odpowiedzi

Historie, które malują cię w negatywnym świetle

Odpowiedzialność za swoje działania wymaga wiele autorefleksji. Chociaż dobrze jest określić, kiedy mogłeś zachować się lepiej, powinieneś unikać sytuacji, które zrzucają całą winę na Ciebie.

Na przykład, jeśli trudno było Ci pracować z kimś z powodu jego stylu życia lub poglądów politycznych, nie powinieneś się tym dzielić. To samo dotyczy wszelkich kłótni, które wywołałeś lub momentów, w których zachowałeś się niedojrzale.

Dostrzeganie swoich wad w trudnych sytuacjach to jedno, ale zupełnie co innego, gdy to Ty jesteś agresorem lub sprawcą problemu! Unikaj tych historii i skup się na momentach, które malują cię bardziej pozytywnie.

Obrażanie lub obwinianie innych

Wspomnieliśmy wcześniej, że musisz zostawić swoje uczucia przy drzwiach i obiektywnie podejść do swojej odpowiedzi. Oznacza to, że nie wolno rzucać złych słów ani próbować obwiniać drugiej strony. Łatwo jest zepchnąć winę na drugą osobę. Nie ma jej tam, aby się bronić!

Kiedy uciekasz się do negatywności w swojej odpowiedzi, pokazuje to brak dojrzałości. Zniweczy to cel tego pytania i sprawi, że menedżerowie będą się martwić o Twoją zdolność do przezwyciężenia podobnych sytuacji w nowej pracy.

Przykłady nawiązujące do problemów z wydajnością

Cokolwiek zrobisz, nie mów, że trudności we współpracy z inną osobą uniemożliwiły Ci wykonanie pracy. Jest to jedna z najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić, ponieważ pokazuje, że pozwoliłeś, aby dramat stał się najlepszy. Pracodawcy chcą ludzi, którzy pokonają te wyzwania, aby nadal być produktywnym.

Mówienie, że sytuacja stwarza tak dużą presję i drama, że nie mogłeś się skupić na pracy, wcale ci nie pomoże.

Sytuacje bez pozytywnych rezultatów

Wreszcie, unikaj mówienia o doświadczeniach, które nie mają korzystnego dla obu stron rozwiązania. Na przykład momenty, w których trudności eskalowały do punktu wymagającego interwencji przełożonego lub odejścia z pracy.

Zawsze stawiaj na pozytywność. Chcesz uzyskać odpowiedź, która pokaże, że się rozwinąłeś i dojrzałeś. Jeśli to doświadczenie spowodowało tak wiele dramatów, że doprowadziło do nieszczęśliwego zakończenia, nie ma sposobu, aby przekształcić je w moment nauki.

Przykładowe odpowiedzi

Potrzebujesz inspiracji, aby opracować odpowiedź na następną rozmowę kwalifikacyjną? Mamy kilka przykładowych odpowiedzi, które poprowadzą Cię we właściwym kierunku.

Przykład 1

W naszym pierwszym przykładzie kandydat mówi o kierowniku projektu z odważną osobowością. Ta odpowiedź działa dobrze, ponieważ pokazuje samoświadomość i odpowiedzialność, jednocześnie opierając się na tym, czego nauczyli się z doświadczenia pracy z tą osobą.

„W jednej z moich poprzednich prac pracowałem z kierownikiem projektu, z którym początkowo się nie dogadywałem. Firma zatrudniła go kilka lat po zakończeniu mojej kadencji, a on przeoczył moją pracę. W porównaniu z poprzednim kierownikiem projektu, ten kierownik był bardzo otwarty.

Na początku dramatyczna zmiana stylu pracy odbiła się na mnie. Postanowiłem poświęcić kilka dni na zastanowienie się, jak chcę do tego podejść. Po dłuższym zastanowieniu zdałem sobie sprawę, że główną zmianą był jej styl przywództwa.

Wszystkie te małe rzeczy, za które się obrażałem, nie były osobiste. Wskazała mi moje błędy, aby pomóc mi poprawić moje umiejętności, a jej gwałtowne podejście pomogło mi wyjść z mojej strefy komfortu.

Kiedy zdałam sobie sprawę, że to ja muszę się dostosować, wszystko się poprawiło. Zmieniłem swoją perspektywę i nawiązaliśmy wspaniałą relację zawodową. Nauczyła mnie tak wielu rzeczy, a jej lekcje zaczęły się już od pierwszego dnia.

Nauczyła mnie, jak pracować z różnymi typami osobowości i jak przyjmować krytykę.”

Przykład 2

Nasz kolejny przykład dotyczy trudnego klienta. Trudni klienci są częstym zjawiskiem w branżach nastawionych na sprzedaż. Kandydat skutecznie pokazuje, jak zachowuje zimną krew i jakie pozytywne skutki przynosi jego zachowanie.

„Kiedy pracowałem w sprzedaży SAAS, znalazłem jednego konkretnego klienta, z którym praca była wyzwaniem. Ten klient zawsze się targował, prosił o dodatkowe usługi i kontaktował się z obsługą klienta w sprawie nierealnych wymagań. Tak się jednak złożyło, że był to jeden z naszych największych klientów!

Nie mogliśmy sobie pozwolić na ich utratę, więc zdecydowałem się na dyplomatyczne podejście do interakcji z nimi. Odnosiłem się do każdego problemu z uśmiechem, dbając o ich zadowolenie, jednocześnie kontrolując swoje emocje.

Ten klient został z naszą firmą na lata. Gdy odchodziłem, nadal był klientem. Spędziłem mniej więcej trzy lata obsługując ich. Chociaż trudno było mi się z nimi dogadać, mieliśmy wzajemny szacunek, który przełożył się na lata zadowolonych usług.”

Przykład 3.

Nasz ostatni przykład jest świetną inspiracją dla osób prowadzących rozmowy kwalifikacyjne na stanowiska podstawowe. Kandydat zastanawia się nad doświadczeniem, które miał w czasie szkoły. Jest to dojrzała odpowiedź, która pokazuje empatięhy i chęć rozwoju.

„Podczas ostatniego roku studiów uczestniczyłem w projekcie capstone. Dał mi i garstce innych studentów specjalny dostęp do obszernych zasobów akademickich, w tym archiwów historycznych szkoły.

Jeden z moich kolegów był szczególnie negatywnie nastawiony do mojego podejścia. Kiedy zapytałem ją, dlaczego tak się stało, unikała odpowiedzi na to pytanie i wzdrygnęła ramionami.

Kilka dni później postanowiłam zaprosić ją na kawę, aby omówić obawy. Dowiedziałem się, że planowała ona wykorzystać w swoim projekcie te same zasoby, które ja chciałem wykorzystać. Martwiła się, że brak dostępności spowoduje problemy w trakcie samodzielnego wykonywania pracy.

Gdy zdałem sobie z tego sprawę, podjąłem inicjatywę stworzenia harmonogramu, który był korzystny dla nas obu. Pracowałyśmy razem, aby zapewnić równy dostęp do odpowiednich archiwów. Nasze prace naturalnie się zazębiały i pod koniec programu wytworzyłyśmy wspaniałą więź.”

Podsumowanie

„Opowiedz nam o czasie, w którym trudno było Ci z kimś pracować” nie musi Cię potknąć. W rzeczywistości to pytanie jest fantastyczną okazją do zrobienia świetnego wrażenia i zwiększenia szans na zdobycie pracy!

Jeśli zastosujesz się do naszych zaleceń i poświęcisz trochę czasu na przygotowanie odpowiedzi, będziesz bardziej niż gotowy, gdy padnie to pytanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Zobacz również:
Radakcja TeamJob

Trendy rekrutacyjne 2023

Previous article

Kiedy zacząć ubiegać się o pracę przed ukończeniem studiów (2023)

Next article

You may also like

More in Kariera