KarieraZarządzanie Karierą

Jak reagować na złe relacje z szefem – 5 prostych kroków!

0
złe relacje z szefem

To niefortunna rzeczywistość, że słowa „Nienawidzę mojego szefa” padają z ust ludzi z niemal wszystkich zawodów i branż. Ale jeśli jesteś jedną z tych osób, nie musi to być sytuacja, w której utknąłeś. Ten przewodnik pomoże ci zrozumieć, jak reagować na złe relacje z szefem.

Złe relacje z szefem – najczęstsze powody

Nie jesteś sam, jeśli czujesz rosnącą pogardę dla swojego szefa. Wiele osób ma silne uczucia wobec swoich szefów, menedżerów i przełożonych. Niestety, niemożność dogadania się z liderami jest częstym powodem, dla którego wielu pracowników odchodzi na bardziej zielone pastwiska, i dotyczy to każdej branży.

Zanim zaczniesz podejmować decyzje, ważne jest, aby zrozumieć, dlaczego w ogóle nienawidzisz swojego szefa. Istnieje milion możliwych przyczyn takiego stanu rzeczy, ale oto kilka najczęstszych z nich.

Wyraźny brak wysiłku

Nie ma nic gorszego niż posiadanie szefa, który ledwo wkłada jakikolwiek wysiłek w codzienną pracę.

Zrozumiałe jest, że szefowie delegują zadania i polegają na innych w realizacji celów, pracując na rzecz wspólnego celu. Jednak świetni szefowie zdają sobie sprawę, że od czasu do czasu będą musieli zakasać rękawy i wykonać pracę samodzielnie.

Powodem, dla którego tak wiele osób uważa, że szefowie nie robią nic poza delegowaniem zadań, jest niefortunny produkt uboczny zbyt wielu liderów, którzy nie wykazują wystarczającego wysiłku w swojej pracy. W rzeczywistości dobrzy szefowie to jedni z najbardziej zapracowanych ludzi w budynku!

Jeśli twój szef wydaje się nie być w pobliżu, gdy go potrzebujesz lub nie jest dostępny, gdy trzeba dotrzymać terminów, jego przywództwo może spaść na ciebie lub inną osobę z twojego zespołu. Kiedy tak się dzieje, osoba ta wykonuje dodatkową pracę bez tytułu lub podwyżki!

To frustrujące doświadczenie i prawdopodobnie nie tylko ty je odczuwasz. Szefowie, którzy nie są obecni i nie wnoszą swojego wkładu, nakładają presję sukcesu na wszystkich innych.

Mikrozarządzanie

Mikrozarządzanie to kolejna powszechna kwestia, która doprowadza ludzi do szaleństwa, i słusznie. Nie ma znaczenia, czy jesteś kierownikiem wysokiego szczebla, czy też wykonujesz swoją pierwszą pracę na poziomie podstawowym. Posiadanie kogoś, kto stale patrzy ci przez ramię i mikrozarządza każdym twoim ruchem, może doprowadzić każdego do szaleństwa.

„Mikrozarządzanie” odnosi się do kontrolowania każdego najmniejszego szczegółu tego, jak wykonujesz swoją pracę. Świetny szef deleguje zadania i pozwala swojemu zespołowi na wykonanie pracy. Może od czasu do czasu sprawdzać poszczególnych pracowników, oferować informacje zwrotne i prowadzić ich we właściwym kierunku.

Niestety, mikrozarządzający szefowie czują potrzebę kontrolowania każdego aspektu pracy swoich pracowników. Twój szef może zbytnio angażować się w szczegóły, zmuszając cię do wykonywania każdego kroku po swojemu.

Ludzie nienawidzą mikrozarządzania, ponieważ pokazuje ono wyraźny brak zaufania. Jest to również uciążliwe, uniemożliwiając maksymalizację produktywności na własnych warunkach.

Obwinianie innych

Takie zachowanie może sprawić, że szef wypadnie z łask całego zespołu lub biura. Obwinianie innych za błędy lub brak sukcesów pokazuje wyraźny brak pewności siebie. Co więcej, często jest to wręcz błędne.

Obwinianie wszystkich oprócz siebie rzadko jest właściwym posunięciem szefa. W większości przypadków każdy powinien podzielić się winą, gdy coś idzie źle. Sukces firm nie zależy od jednej osoby. To wspólny wysiłek i wspólna porażka.

Jednak niektórzy szefowie obwiniają innych w reakcji odruchowej. Nie chcą brać na siebie odpowiedzialności, więc przerzucają ją na podwładnych. Czasami ta wina pociąga za sobą niesprawiedliwe reperkusje.

Dobry szef zdaje sobie sprawę, że porażka jego zespołu może być wynikiem jego własnych błędów i niedociągnięć. Uzna zbiorowy wysiłek pracy zespołowej i zaakceptuje porażkę wraz ze swoim zespołem. Jeśli twój szef obwinia innych, jest to ogromna czerwona flaga.

Przypisywanie sobie zasług

złe relacje z szefem

Nie tylko przerzucanie winy na innych powoduje, że ludzie nienawidzą swoich szefów. Co gorsza? Kiedy nie wkładają wysiłku, nie zakasują rękawów i nie angażują się w pracę.

Przypisywanie sobie zasług za pracę lub sukces, na który się nie zapracowało, jest przyczyną wrogości. Nikt nie lubi, gdy szef przypisuje sobie jego ciężką pracę. Szefowie mogą w jakiś sposób przyczynić się do powstania produktu końcowego. Ale dobry szef uzna, że inni są odpowiedzialni za umożliwienie osiągnięć.

Świetni szefowie będą wykorzystywać te osiągnięcia do motywowania, prowadząc do lepszej produktywności i wspaniałego środowiska pracy.

Jednak szefowie, którzy przypisują sobie wszystkie zasługi, sprawiają, że ich zespoły czują się niedoceniane. To tak, jakby ktoś ukradł twoją ciężką pracę, a to nigdy nie jest łatwe do zniesienia.

Brak zrozumienia

Wreszcie, wiele osób nienawidzi swoich szefów, gdy brakuje im empatii i perspektywy. Takie zachowanie może przekładać się na wiele sposobów.

Na przykład, twój szef może mieć mentalność „zrób to po mojemu albo inaczej”. Jest w tym trochę mikrozarządzania, ale dużą częścią problemu jest to, że szefowie mogą nie dostrzegać, dlaczego pracownicy decydują się robić rzeczy inaczej. Kiedy wykonujesz większość pracy, zmuszanie cię przez szefa do robienia rzeczy w inny sposób może być frustrujące.

Innym sposobem, w jaki szefowie wykazują brak empatii, jest nieumiejętność postawienia się w sytuacji swoich pracowników, gdy coś idzie nie tak. Na przykład, może być konieczne wzięcie wolnego po pracy nad stresującym projektem, aby zregenerować siły i odzyskać spokój umysłu. Chociaż nie zawsze jest to możliwe, wspaniali szefowie są wyrozumiali i często starają się jakoś dostosować.

Tymczasem znienawidzeni szefowie mogą zlekceważyć te obawy, ponieważ nie potrafią wczuć się w sytuację pracownika. Dlatego też nie oferują wsparcia emocjonalnego ani przydatnej pomocy, której potrzebują ich zespoły.

Co robić, gdy masz złe relacje z szefem?

Co więc zrobić, jeśli masz złe relacje z szefem? Praca pod szefem, który wykazuje którekolwiek z wyżej wymienionych zachowań, może sprawić, że codzienne przychodzenie do pracy będzie koszmarem. Ale zanim te sytuacje zamienią się w niepotrzebny dramat, oto kilka rzeczy, które powinieneś zrobić.

1. Staraj się być empatyczny

Powinieneś wykazać się empatią ze swojej strony, nawet jeśli twój szef tego nie robi. Łatwo jest myśleć, że szefowie mają łatwo, ale nie zawsze tak jest.

Ważne jest, aby pamiętać, że twój szef jest taki sam jak ty: Człowiekiem, który stara się osiągać jak najlepsze wyniki i odnosić sukcesy. Twój szef ma też innych, przed którymi musi odpowiadać. Niezależnie od tego, czy jest to kierownictwo wyższego szczebla, członkowie zarządu czy akcjonariusze, szefowie nie są odporni na stres i presję sukcesu.

Tylko dlatego, że twój szef wykazuje pewne mniej niż idealne cechy, które wpływają na ciebie i twoją pracę, nie oznacza, że są one nieodłącznenie są złymi ludźmi. W większości przypadków są to dobrzy ludzie ze słabościami. To samo można powiedzieć o sobie i wszystkich osobach, z którymi pracujesz.

Nikt nie jest doskonały, w tym twój szef.

Wiele badań pokazuje, że empatia jest ważnym elementem w biznesie i może zmienić relacje między szefem a pracownikiem. Każda sytuacja jest inna, ale okazywanie empatii może wzmocnić relacje zawodowe i doprowadzić do poprawy ze strony szefa. Wszystko sprowadza się do inteligencji emocjonalnej.

Okazywanie empatii swojemu szefowi może skutkować tym, że on zrobi to samo dla ciebie, prowadząc do znaczących zmian.

Zanim stracisz panowanie nad sobą, postaw się w sytuacji swojego lidera. Zastanów się, dlaczego zachowuje się tak, jak się zachowuje i wyobraź sobie, że masz do czynienia z tym samym. Kiedy to zrobisz, możesz uzyskać lepszy wgląd w ich stanowisko, co ułatwi zrozumienie ich punktu widzenia.

2. Bądź szczery wobec siebie

Oto coś, co nie zawsze jest łatwe do zrobienia. Czasami musisz spojrzeć w głąb siebie i być ze sobą szczerym, jeśli nienawidzisz swojego szefa.

W wielu przypadkach, gdy mamy trudności z porozumieniem się z naszymi szefami, nie jesteśmy całkowicie bez winy w tym równaniu. Nie usprawiedliwia to złego zachowania i nie zawsze tak jest. Czasami po prostu mamy złych szefów. Musisz jednak wziąć pod uwagę swoją rolę w relacji i to, w jaki sposób może ona zaostrzyć napięcie między tobą a twoim szefem.

Nikt nie lubi przyznawać, że się myli lub że ma nad czym pracować. Bądź obiektywny i zastanów się nad tym, co wnosisz.

Czy krytyka ze strony szefa jest uzasadniona? Być może twój szef czuje potrzebę mikrozarządzania tobą, ponieważ kilka razy wcześniej nie trafiłeś w piłkę. A może zmienił twoją pracę tak bardzo, że jest ledwo rozpoznawalna, przez co nie rozpoznaje twojego wkładu. Czy ty też przejawiasz zachowania, które doprowadzają twojego szefa do szału?

Zastanów się nad swoją wydajnością i zachowaniem. Kiedy spojrzysz na wszystko obiektywnie, może się okazać, że twój szef nie jest potworem, za jakiego go uważasz. Ponownie, ćwicz empatię i przyznaj się do własnych błędów, jeśli takie istnieją.

Ważne jest również, aby wziąć pod uwagę swój ogólny pogląd na autorytety. Nierzadko zdarza się, że ludzie nienawidzą szefów, których wszyscy zdają się kochać. W takich przypadkach problem może nie dotyczyć szefa, ale koncepcji autorytetu.

Twój szef może przypominać ci okropnego kierownika, którego miałeś w poprzedniej pracy lub nauczyciela, który znęcał się nad tobą w szkole podstawowej. Nawet jeśli teraz nie zdajesz sobie z tego sprawy, to połączenie może sprawić, że będziesz postrzegać swojego szefa przez mętny pryzmat.

Problemy z autorytetem lub przeniesieniem są bardziej powszechne niż większość zdaje sobie z tego sprawę. Kluczem jest rozpoznanie tych problemów. Gdy zrozumiesz, że twój szef nie jest w 100% winny nienawiści, możesz podjąć kroki, by to naprawić.

3. Zbadaj, co można zrobić, aby pomóc ci spojrzeć sobie w oczy

Nienawiść do szefa może oczywiście utrudniać chodzenie do pracy, ale nie musi tak pozostać. Niezależnie od tego, czy uznajesz, że jesteś częściowo winny, czy nie, powinieneś dać sytuacji szansę na zmianę. Teraz może wydawać się to niemożliwe, ale brak komunikacji i drugiej szansy nie przynosi nikomu korzyści.

Rozważ szczerą i profesjonalną rozmowę ze swoim szefem. Zdziwiłbyś się, jak daleko może zajść tego typu szczerość.

Powiedz swojemu szefowi, że nie czujesz, że wasze relacje są świetne i chcesz naprawić sytuację. Jest to trudna rozmowa, ale wielu szefów doceni szczerość i otwartość na rozwiązywanie problemów.

Można omówić daną kwestię i wspólnie zbadać możliwe rozwiązania. Naprawienie sytuacji może zająć trochę czasu, ale praca nad problemem zamiast ignorowania go przynosi korzyści wszystkim.

4. Rozważ rozmowę z działem HR

Ogólnie rzecz biorąc, odbycie tej trudnej rozmowy jest pierwszym krokiem na drodze do znacznie lepszej współpracy z szefem. Czasami jednak wcale nie rozwiązuje sprawy. Niestety, niektórzy szefowie są zbyt uparci i dumni, by się zmienić.

W takim przypadku można rozważyć zgłoszenie sprawy do działu kadr (HR).

Powinno to być jednak jedną z ostateczności. Istnieje wiele potencjalnych minusów pójścia do działu HR. Istnieje realna możliwość, że HR stanie po stronie szefa, pogarszając sytuację. To częsty scenariusz.

Trudno to usłyszeć, ale rolą działu HR jest wspieranie prawnych interesów firmy. Ich zadaniem nie jest reprezentowanie pracowników.

Jeśli chcesz przedstawić HR swoje racje, poprzyj je dowodami. Dokumentuj interakcje i zachęcaj innych z podobnymi problemami do zabrania głosu. Bez tych udokumentowanych dowodów istnieje duża szansa, że nic nie wyjdzie z wizyty w dziale HR. Zastanów się długo i mocno, zanim to zrobisz, i wypróbuj inne opcje, aby zaradzić tej sytuacji. Traktuj to jako ostatnią próbę rozwiązania problemu.

5. Zdecyduj, czy jesteś gotowy odejść

Jeśli wszystko inne zawiedzie, możesz rozważyć odejście. Dla wielu pracowników ta opcja jest jedynym rozwiązaniem po tym, jak nie udało im się naprawić sytuacji poprzez otwartą komunikację, a nawet udanie się do działu HR.

Zanim odejdziesz z pracy, upewnij się, że jesteś gotowy. Najlepiej jest mieć coś przygotowanego przed złożeniem wypowiedzenia. Nie pozwól, aby nienawiść do szefa sprawiła, że zrezygnujesz z pracy na miejscu lub wykażesz się nieprofesjonalizmem, który źle by o tobie świadczył.

Nie wychylaj się, poszukaj innej pracy i przygotuj wszystko przed odejściem. Odejdź na swoich warunkach i udaj się na bardziej zielone pastwiska.

Choć to niefortunne, że źli szefowie mogą zrujnować świetną pracę, poszukiwanie zatrudnienia w innym miejscu może być najlepszym rozwiązaniem, aby zapewnić sobie karierę, na jaką zasługujesz.

Podsumowanie

Jeśli nienawidzisz swojego szefa, są rzeczy, które możesz zrobić, aby poprawić swoją sytuację. Może to być inne spojrzenie na sytuację, bezpośrednie zwrócenie się do szefa, a nawet poszukiwanie nowej możliwości.

Gdy będziesz w stanie nawiązać bardziej pozytywne relacje z szefem lub menedżerem, twoje doświadczenie zawodowe znacznie się poprawi i łatwiej będzie ci zrobić kolejny krok w karierze.

Sprawdź także:

Czy wpisać swoje osiągnięcia do CV? Sprawdź, dlaczego warto to zrobić!

5 sposobów na zwiększenie widoczności na LinkedIn

Zobacz również:
Radakcja TeamJob

Dobrze płatne ścieżki kariery w Utah – 7 ekscytujących możliwości dla osób poszukujących pracy

Previous article

Wysokopłatne miejsca pracy dla początkujących do rozważenia w 2024 roku

Next article

You may also like

More in Kariera