NetworkingPraca

Jak napisać imponującą prezentację (z przykładami)?

0
Jak napisać imponującą prezentację

Wyobraź sobie, że jesteś w windzie, a tuż przed zamknięciem drzwi wchodzi do niej dyrektor generalny firmy, dla której bardzo chcesz pracować. Jesteście tylko we dwoje w ekspresowej windzie na to samo piętro. To jedyna w swoim rodzaju okazja, aby przekonać prezesa do zatrudnienia cię, a ty chcesz to zrobić!

Ale kiedy zaczynasz mówić, jesteś zagubiony. O jakich umiejętnościach mówisz? Czy mówić o swoim wykształceniu? Czy skupić się na obecnej pracy, czy na tym, co chcesz robić? Jak podsumować całą swoją karierę w czasie jednego przejazdu windą? Jak napisać imponującą prezentację? Sprawdź nasze przykłady!

Co to jest prezentacja w windzie? Definicja i znaczenie

Mowa w windzie to krótkie podsumowanie tego, kim jesteś jako profesjonalista. Jest to podobne do podsumowania kwalifikacji w CV lub sekcji „Informacje” w profilu LinkedIn. W ciągu maksymalnie 30 sekund przekazujesz słuchaczowi wystarczającą ilość informacji o swoich umiejętnościach i zdolnościach, aby zainteresować go, by dowiedział się o tobie więcej.

Dlaczego potrzebny jest elevator pitch

Możesz mieć tylko 30 sekund, aby przyciągnąć czyjąś uwagę, a dobrze przygotowana i perfekcyjnie dostarczona prezentacja w windzie może to zrobić!

Chociaż możesz być przygotowany na niektóre sytuacje (takie jak targi pracy), nigdy nie wiesz, kiedy pojawi się fantastyczna okazja, a posiadanie mowy w windzie stawia cię na miejscu kierowcy. Jak sama nazwa wskazuje, możesz skończyć w windzie z kimś, kto może pomóc ci zdobyć wymarzoną pracę, a ty masz tę jedną przejażdżkę windą, aby go „zachwycić”!

Jak napisać prezentację w windzie

Najważniejszą zasadą prezentacji w windzie jest jej zwięzłość. A ponieważ twój czas jest ograniczony, możesz ulec pokusie, aby wcisnąć jak najwięcej informacji.

Jednakże, tak jak nie możesz zmieścić wszystkiego w swoim CV, nie możesz zawrzeć wszystkiego o sobie w swojej prezentacji w windzie. Chodzi o to, aby przyciągnąć uwagę słuchacza, więc trzymaj się podstaw i podkreśl jedną lub dwie najważniejsze rzeczy, które ktoś powinien o tobie wiedzieć.

Oto, co należy zawrzeć w swojej prezentacji.

Kim jesteś?

Wydaje się to oczywiste, ale wiele osób pomija ten ważny krok! Zacznij swoją prezentację od tego, kim jesteś. Wiele osób przechodzi do tego, co robią i gdzie to robią, ale zaniedbuje przedstawienie się. I choć osoba słuchająca Twojej prezentacji może być nią zafascynowana, to jeśli nie wie, kim jesteś, może nie zrozumieć tego, co mówisz.

Czym się zajmujesz?

Po przedstawieniu się opowiedz o tym, czym się zajmujesz. Możesz ograniczyć to do swojego tytułu i miejsca pracy, ale możesz też podać, jak długo jesteś na swoim stanowisku, jeśli czujesz się z tym komfortowo. Zachowaj szczegóły dotyczące swoich umiejętności na późniejszą część prezentacji.

Co chcesz robić?

To jest „pierwsze danie” Twojej elevator pitch. Co chcesz robić dalej? Nie musisz poświęcać na to dużo czasu, ale powinieneś krótko wspomnieć o tym, co chciałbyś robić w następnej pracy. Czy chcesz awansować na stanowisko kierownicze? Zdobyć nowe umiejętności? Zmienić karierę? Wspomnij o tym, aby słuchacz zrozumiał twoje cele zawodowe.

W czym jesteś dobry?

Wyjaśnienie, w czym jesteś dobry, to „danie główne” prezentacji. Jest to sekcja, której chcesz poświęcić większość z 30 sekund, ale musisz też wybrać, co chcesz w niej zawrzeć.

Wybierz jedną lub dwie umiejętności, które wyjaśniają, dlaczego jesteś dobry w tym, co robisz. Pomóż słuchaczowi zrozumieć, dlaczego Twoje umiejętności są ważne i jaką wartość dodają Twojemu obecnemu pracodawcy.

Czego szukasz?

Tuż przed zakończeniem prezentacji, dodaj krótką wzmiankę o tym, czego oczekujesz od tego konkretnego słuchacza. Różni się to nieco od mówienia komuś, co chce się robić dalej. Chociaż to, czego szukasz, może obejmować informacje o pracy, nie zawsze tak jest. Możesz szukać mentora, nowego połączenia sieciowego lub rozmowy informacyjnej.

Jak nawiązać kontakt?

Koniec prezentacji powinien zawierać wezwanie do działania, które zachęca słuchacza do nawiązania kontaktu i kontynuowania rozmowy. Możesz na przykład poprosić o spotkanie przy kawie lub rozmowę telefoniczną. Cokolwiek to jest, wyraźnie zaznacz, że prosisz o ich czas i że nie ma nic złego w odmowie.

A jeśli słuchacz nie może się spotkać, daj mu sposób na skontaktowanie się z Tobą. Możesz pójść w starą szkołę i wręczyć drugiej osobie wizytówkę (papierową lub wirtualną). Możesz też udostępnić swój adres e-mail lub osobistą stronę internetową, jeśli jest łatwa do zapamiętania. Podobnie, możesz wspomnieć, że jesteś na LinkedIn i zasugerować nawiązanie tam kontaktu, ewentualnie inicjując połączenie.

Przykłady elevator pitch

Nie każda sytuacja będzie wymagać tej samej mowy windowej. Dlatego najlepiej mieć kilka gotowych do użycia. Oto kilka przykładów na dobry początek.

Nowy absolwent

Nazywam się [imię i nazwisko] i niedawno ukończyłem [nazwa uczelni] z tytułem [kierunek lub dziedzina studiów]. [Opowiedz o wszelkich powiązanych działaniach lub stażach] i teraz szukam pracy jako [tytuł lub dziedzina]. Czy możemy spotkać się na kawie, abym mógł dowiedzieć się więcej o tej dziedzinie?

Career Changer

Nazywam się [imię i nazwisko] i obecnie pracuję w [nazwa dziedziny lub stanowiska]. Chociaż praca sprawiała mi przyjemność i doskonaliłem swoje umiejętności w [wymień umiejętność, która może być przydatna w nowej dziedzinie], zdecydowałem, że chcę zmienić pracę i pracować w [nazwa dziedziny lub stanowiska]. Czy mógłbyś się ze mną spotkać, abym mógł dowiedzieć się więcej o twoich sukcesach w tej dziedzinie?

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Nazywam się [imię i nazwisko]. Dziękuję za dzisiejsze spotkanie. Mam [nazwa stopnia, jeśli dotyczy] i [X] lat doświadczenia w [dziedzina kariery lub stanowisko, o które się ubiegasz]. Mam [wymień jedno lub dwa najważniejsze osiągnięcia i korzyści, jakie przyniosły one pracodawcy]. Jestem zainteresowany tą rolą, ponieważ [określ, co jest interesujące w tej pracy].

Jak wygłosić prezentację

Możesz być zaskoczony tym, jak często przydaje się elevator pitch. Jednak sama prezentacja to nie wszystko. Potrzebujesz również skutecznej prezentacji, aby uzyskać wyniki.

Praktyka

Przećwicz swoją prezentację na głos kilka razy i posłuchaj, co mówisz i jak to mówisz. Czy mówisz naturalnym, konwersacyjnym tonem, czy też mówisz niskim, monotonnym głosem, który jest trudny do zrozumienia? Czy mówisz zbyt szybko? Zbyt wolno? Mówisz chaotycznie i nie na temat?

Nagraj siebie i odsłuchaj kilka razy, aby określić, co musisz poprawić. Możesz też poprosić zaufanych przyjaciół lub rodzinę o wysłuchanie Twojej prezentacji i przekazanie Ci informacji zwrotnej.

Powoli

Jesteś ograniczony do około 30 sekund, co może sprawić, że pomyślisz, że musisz „mówić szybko” aby wypowiedzieć każde słowo. Ale gdy poćwiczysz kilka razy, zobaczysz, że 30 sekund to o wiele dłużej niż się wydaje.

Spowolnij swoją wypowiedź. Nie musisz iść w zwolnionym tempie, ale postaraj się mówić w naturalnym tempie lub rytmie, który jest łatwy do słuchania. Ponownie, słuchanie nagrań lub słuchanie na żywo może pomóc ci dowiedzieć się, czy mówisz we właściwym tempie.

Jeśli po kilku próbach okaże się, że nie możesz zmieścić wszystkiego lub masz trudności ze zwolnieniem tempa, spróbuj wyciąć kilka rzeczy z prezentacji. Lepiej jest pominąć kilka rzeczy i zostać zrozumianym, niż wcisnąć wszystko i zostać powitanym pytającym spojrzeniem, gdy skończysz!

Zachowaj pozytywne nastawienie

Podczas prezentacji możesz bardziej koncentrować się na tym, co mówisz, niż na tym, jak to mówisz.

Oprócz mówienia naturalnym tonem i we właściwym tempie, obserwuj siebie w lustrze lub obejrzyj nagranie. Czy utrzymujesz kontakt wzrokowy (bez gapienia się)? Czy marszczysz brwi? Czy wyglądasz jak jeleń w świetle reflektorów?

Ćwicz, aż będziesz wyglądać i czuć się komfortowo i pewnie, wygłaszając swoją przemowę.

Spraw, by Twoja prezentacja była krótka i zwięzła

Chociaż prezentacja w windzie może nie być „słodka”, jest krótka i zachęca słuchacza do nawiązania kontaktu i dowiedzenia się o tobie więcej. Posiadanie gotowej prezentacji w windzie jest przydatne w wielu sytuacjach związanych z poszukiwaniem pracy i zawodowych. Poświęć trochę czasu na przygotowanie kilku, aby być przygotowanym na każdą sytuację.

Nie zapomnij podzielić się tym artykułem ze znajomymi!

Zobacz również:
Radakcja TeamJob

Jak rozwiązać problemy w pracy?

Previous article

Wskazówki dla firm korzystających z mediów społecznościowych! Oto nasze 10 propozycji!

Next article

You may also like

More in Networking