KarieraPomoc dla Absolwentów

Jak usprawnić poszukiwanie pracy? 7 prostych hacków!

0
Jak usprawnić poszukiwanie pracy

Jak usprawnić poszukiwanie pracy? Od wysyłania wiadomości z podziękowaniami do tworzenia listy referencji, istnieją hacki, które możesz wdrożyć już dziś, a które sprawią, że będziesz wyglądać bardziej profesjonalnie. Teraz jest dobry czas, aby zapoznać się z niektórymi z tych mniej znanych praktyk poszukiwania pracy.

Jak usprawnić poszukiwanie pracy?

Jeśli więc myślisz, że opanowałeś wszystkie subtelności związane z poszukiwaniem pracy, pomyśl jeszcze raz. Istnieje wiele niepisanych zasad lub tajnych najlepszych praktyk, o których nie będziesz wiedział, dopóki nie będzie za późno.

Twoja lista referencyjna to coś więcej niż nazwiska i dane kontaktowe

Technicznie rzecz biorąc, wszystko co musisz dostarczyć to nazwiska i dane kontaktowe do swoich referencji. Jest jednak jedno pytanie, które zadaje sobie każdy menedżer zatrudniający, czytając Twoją listę referencji – „Skąd ta osoba zna Twoją pracę?”. Możesz to łatwo naprawić i uczynić swoją listę referencji bardziej wartościową.

Wystarczy, że opiszesz swoje relacje z każdym ze swoich referencji. Kiedy przedstawisz jednozdaniowy opis tego, jak każda osoba zna Twoją pracę, pomoże to w dotarciu i zadawaniu pytań podczas sprawdzania referencji. Jest jeszcze jeden powód, dla którego jest to ważne. Referencje, które wymieniasz mogą nie pracować już w tej samej firmie, ze względu na fakt, że ludzie tak często zmieniają pracę. Kiedy opisujesz, jak dana osoba zna Twoją pracę, wskaż, jaką rolę pełniła i jak długo znała Ciebie i Twoją pracę. Jeśli był jakiś ważny projekt, możesz chcieć odnieść się również do tego. Informacje, które podajesz mogą wyglądać coś takiego:

Jan Kowalski, Kierownik ds.
Firma X, Warszawa
Telefon: 123 456 789
jan.kowalski@xcompany.com

Zatrudniony przez Pana Kowalskiego, aby być częścią jego zespołu obsługi klienta wewnętrznego. Przez pięć lat pracy w firmie X ściśle współpracowałem z panem Kowalskim.

Twoje referencje

Nie wystarczy po prostu poprosić byłych kolegów o referencje. To, co powiedzą o twoich osiągnięciach, może sprawić lub zepsuć twoje szanse na otrzymanie oferty pracy. Oto co musisz zrobić (a większość ludzi tego nie zrobi).

Gdy wejdziesz w ostatnie etapy rozmowy kwalifikacyjnej, a rozmówca poprosi o twoje referencje, dotrzyj do każdego ze swoich referencji i daj im znać, co się dzieje. Wyślij im e-mail z informacją, że mogą się z nimi wkrótce skontaktować. W swoim e-mailu, również zarys ważnych umiejętności, które wymaga praca. Możesz nawet załączyć opis stanowiska.

Chcesz ułatwić swoim referencjom wymienienie/podkreślenie właściwych cech i umiejętności. Dodatkowym atutem jest to, że referencje docenią Twój wysiłek i profesjonalizm.

Tak, potrzebujesz wizytówek

Przekazanie wizytówki jest o wiele łatwiejsze niż pisanie informacji kontaktowych na serwetce. Jeśli do tej pory nawiązywałeś kontakty bez wizytówek, to teraz jest świetny moment, aby wyglądać i czuć się bardziej profesjonalnie. Jakie informacje powinny znaleźć się na wizytówce?

Chociaż najlepiej jest podać swój zawód lub rodzaj roli, której szukasz, nie pozwól, aby to przeszkodziło w zamówieniu wizytówek. Nie ma nic złego w posiadaniu uniwersalnej wizytówki z nazwiskiem, numerem telefonu, adresem e-mail i adresem URL profilu LinkedIn. Zamiast używać konkretnej nazwy stanowiska, możesz użyć szerszej nazwy zawodowej. Na przykład zamiast project manager, możesz użyć project management. Twoja może wyglądać coś takiego:

Anna Nowak
Project Zarządzanie | Rozwój oprogramowania
987 654 321
anna.nowak@email.com
https://www.linkedin.com/in/annanowak

Dodaj powitanie poczty głosowej

Zbyt często ludzie nie nagrywają powitania na swojej poczcie głosowej. Nie tylko jest to bezosobowe, ale może również prowadzić niektórych specjalistów zasobów ludzkich do zastanawiania się, czy osiągnęli właściwą osobę. Wyeliminuj wątpliwości i użyj ciepłego, profesjonalnego powitania.

Podziękuj osobie za dotarcie i pamiętaj, aby podać swoje imię i nazwisko. To może brzmieć coś w stylu:

„Dodzwoniłeś się do poczty głosowej dla Jana Kowalskiego. Dziękuję za telefon. Nie mogę teraz odebrać telefonu, ale proszę zostawić swoje nazwisko i numer, a oddzwonię do Ciebie tak szybko, jak to możliwe.”

Natychmiast odpowiadaj na wiadomości

Czy zdarzyło Ci się ignorować e-maile lub wiadomości na poczcie głosowej przez wiele dni? Aby się wyróżnić i pokazać, jak bardzo jesteś uważny i odpowiedzialny, nie czekaj. Odpowiadaj na każdy e-mail i pocztę głosową w ciągu 24 godzin. Nawet krótka odpowiedź, że otrzymałeś wiadomość i wkrótce się z nią skontaktujesz, jest lepsza niż nic.

Zawsze odpowiadaj z podziękowaniem

Wysyłanie podziękowań po rozmowie kwalifikacyjnej jest dość powszechne. Ale mniej powszechne jest otrzymanie podziękowania, czy to za pośrednictwem poczty elektronicznej, czy zwykłej, po wymianie informacji w sieci. Właśnie dlatego powinieneś poświęcić trochę czasu, aby to zrobić.

W swojej krótkiej wiadomości podziękuj osobie za jej czas i informacje. Jeśli wyniosłeś ze spotkania jakąś perłę mądrości lub rozmowa zaowocowała przyszłymi kontaktami, również o nich wspomnij.

Powiadom swoją sieć, gdy zdobędziesz nową pracę

Najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić po otrzymaniu oferty pracy, jest poinformowanie o tym swojej sieci. Zamknij pętlę ze wszystkimi kontaktami, które nawiązałeś podczas poszukiwania pracy.

Twoja wiadomość powinna wyrażać wdzięczność za ich pomoc. Chcesz również, aby linie komunikacji były otwarte, więc pamiętaj, aby zaprosić ich do kontaktu, jeśli czegoś potrzebują. Będziesz potrzebował swojej sieci ponownie, a okazywanie wdzięczności pomaga budować silne relacje.

Zobacz również:
Radakcja TeamJob

Jak wygląda nowoczesne CV?

Previous article

Jak odrzucić ofertę pracy? Przykłady emaili!

Next article

You may also like

More in Kariera